تاریخچه

 | تاریخ ارسال: 1403/7/24 | 
تاریخچه:
  • به منظور رفع بخشی از نیازهای تخصصی قوه قضائیه به نیروهای شایسته، توانمند و متعهد در زمینه قضا، سلامت و امنیت جامعه و عدالت اجتماعی و به موجب ماده ۳۵ قانون اصلاح پاره ای از قوانین دادگستری مصوب سال ۱۳۵۶، دانشکده علوم قضایی و خدمات اداری تاسیس گردید. این دانشکده تنها دانشگاه تخصصی برای رشته حقوق در سطح کشور است که در پانزدهم شهریور ماه سال ۱۳۶۱ با تلاش شهید آیت الله دکتر بهشتی ، پذیرش اولین دوره دانشجویان در مقطع کارشناسی رشته علوم قضایی آموزش خود را آغاز و در مورخ ۱۱/۲۹/ ۱۳۶۴ حدود ۳۰ نفر از اولین دوره دانشجویان فارغ التحصیل شدند.
  • شورای گسترش آموزش عالی در سال ۱۳۸۴ با ارتقای دانشکده علوم قضایی و خدمات اداری به دانشگاه موافقت اصولی به عمل آورد و در نهایت بر اساس نامه شماره ۱۰۲۲۰۴/۲۲ مورخ ۱۳۸۹/۰۹/۱۲ با ارتقای دانشکده به دانشگاه مورد موافقت قطعی قرار گرفت . اساسنامه دانشگاه علوم قضایی و خدمات اداری در تاریخ ۱۳۹۰/۰۵/۰۱ به تصویب شورای گسترش آموزش عالی وزارت علوم تحقیقات و فناوری رسید.
  • با توجه به توسعه و تحول دانشگاه و در راستای تحول قضایی و با رعایت اهداف علمی، آموزشی و رویکرد تعاملی، اصلاح ساختار سازمانی و تشکیلات تفضیلی دانشگاه علوم قضایی و خدمات اداری پس از بررسی های متعدد در تاریخ ۱۴۰۰/۰۱/۳۱ به تصویب هیئت امنا رسید که برای تصویب نهایی به سازمان امور اداری و استخدامی ارسال شد و در نهایت  به تصویب رسید و جهت اجرا ابلاغ شد.
 

دانشکده ها
  • دانشکده حقوق
  • دانشکده پیشگیری از جرم و اصلاح وتربیت
  • دانشکده ثبت و مدیریت قضایی
 هیئت ها


هیئت امنا

تاریخچه هیئت امنا:
  • لفظ «امنا» برای نخستین بار در اساس‌نامه دانشگاه ملی ایران (شهید بهشتی فعلی) مصوبه جلسه ۹۰۸ مورخ ۰۸/۰۸/۱۳۳۹ شورای عالی فرهنگ به عنوان نخستین رکن از ارکان سه‌گانه دانشگاه مطرح شد. دانشگاه شیراز در سال ۱۳۴۳ هیئت امنایی شد و به‌تدریج سایر دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزشی نیز دارای هیئت امنا شدند. به‌عنوان نمونه دانشگاه صنعتی شریف در سال ۱۳۴۴ و دانشگاه صنعت نفت در سال ۱۳۴۵ هیات امنایی شدند؛ اما تصویب قانون تشکیل و اختیارات هیئت امنای دانشگاه تهران در سال ۱۳۴۶ بود که منشا تحولاتی مهم در نظام آموزش عالی کشور گردید.
  • ترکیب هیئت امنا:
  • رییس قوه قضاییه (رییس هیئت امنا)                  
  • وزیر علوم، تحقیقات و فناوری                          
  • وزیر دادگستری                                        
  • معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور یا معاون توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رییس جمهور، حسب مورد
  • رییس دانشگاه (دبیر هیئت امنا)                               
  • دو تا چهار تن از شخصیت های علمی - فرهنگی کشور که نقش موثری در توسعه و پیشرفت "دانشگاه" داشته باشند.                                      
  • تبصره۱.حداقل دو تن از شخصیت های مذکور در بند ۶ باید از اعضای هیأت علمی دانشگاه ها و موسسات آموزشی و پژوهشی کشور باشند.
  • تبصره۲.اعضای مذکور در بند ۶ با پیشنهاد رییس قوه قضاییه و تأیید و حکم وزیر علوم، تحقیقات و فناوری برای مدت چهار سال منصوب می شوند و در یک زمان حداکثر می توانند عضو دو هیأت امنا باشند. انتصاب مجدد آنان بلامانع است و تا زمانی که افراد جدیدی به جای آنان منصوب نشده باشند همچنان به وظایف و اختیارات قانونی خود ادامه می دهند.
  • وظایف و اختیارات هیئت امنا
  • تصویب آیین نامه داخلی هیئت امنا
  • تصویب نمودار سازمانی و تشکیلات "دانشگاه" بر اساس ضوابط و مقررات مربوط که پس از تأیید وزیر، تحقیقات و فناوری قابل اجرا خواهد بود.
  • تصویب آیین نامه های مالی- معاملاتی، اداری، استخدامی و تشکیلاتی "دانشگاه" (از جمله آیین نامه های سفرهای علمی، بورس های تحصیلی و فرصت های مطالعاتی) که پس از تأیید وزیر علوم، تحقیقات و فناوری قابل اجرا خواهد بود.
  • بررسی و تصویب بودجه سالانه و تفصیلی "دانشگاه" که از طرف رییس "دانشگاه" پس از تأیید شورای "دانشگاه" پیشنهاد می شود.
  • تصویب حسابها و ترازنامه سالانه "دانشگاه"
  • تصویب نحوه وصول درآمدهای اختصاصی و مصرف آن با رعایت ضوابط و مقررات مربوط
  • کوشش برای جلب کمک ها و عواید محلی اعم از نقدی، تجهیزاتی و ساختمانی با رعایت ضوابط و مقررات مربوط
  • پیشنهاد میزان فوق العاده های اعضای هیأت علمی "دانشگاه " به " وزارت" برای تأیید
  • تعیین نحوه اداره واحد های تولیدی ، خدماتی، کارگاهی و ...در چارچوب ضوابط و مقررات مربوط
  • تعیین میزان پژوهانه، آموزانه، ترجمانه، نویسانه و نظایر آن با رعایت ضوابط و مقررات مربوط
  • بررسی گزارش عملکرد سالانه "دانشگاه" که از طرف رییس "دانشگاه" ارائه می شود و اظهار نظر نسبت به آن
  • جلسات هیئت امنا
  • جلسات هیئت امنا حداقل هر شش ماه یکبار با دعوت رییس هیئت امنا تشکیل می شود.
  • تبصره: جلسات هیئت امنا با حضور حداقل پنج تن از اعضا رسمیت می یابد و مصوبات آن با رأی حداقل نصف بعلاوه یک اعضای حاضر در جلسه رسمی، معتبر خواهد بود.

هیئت رییسه دانشگاه

  • ترکیب هیئت رییسه دانشگاه
  • رییس "دانشگاه"
  • معاونان "دانشگاه
  • مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری
 
  • وظایف و اختیارات هیئت رییسه
  • مشارکت و همکاری فعالانه در تنظیم برنامه های راهبردی "دانشگاه" مبتنی بر سند چشم انداز، برنامه های توسعه کشور، نقشه جامع علمی کشور و برنامه های رییس قوه قضاییه و سیاست های "وزارت" به منظور ارائه و تصویب در هیأت امنا.
  • فراهم نمودن بسترهای لازم جهت تحقق اهداف برنامه های راهبردی "دانشگاه"
  • فراهم نمون بستر مناسب به منظور اجرایی نمودن مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی، هیئت امنا، آیین نامه ها و بخشنامه های ابلاغی از سوی رییس قوه قضاییه و "وزارت" و سایر مراجع ذیصلاح.
  • بررسی آیین نامه ها، تشکیلات، شیوه نامه ها، دستور جلسات و سایر موارد ارائه شده از سوی معاونت ها و شورای "دانشگاه" به منظور طرح در هیئت امنا و یا سایر مراجع ذیصلاح.
  • پیشنهاد بودجه سالانه "دانشگاه" به هیئت امنا از طریق رییس "دانشگاه"
  • تنوع بخشی به منابع مالی "دانشگاه" از طریق جذب کمک های مردمی و افزایش در آمدهای اختصاصی از طریق ارائه خدمات آموزشی، پژوهشی، فناوری، فرهنگی و سایر منابع دیگر پس از اخذ مجوزهای لازم از هیئت امنا و "وزارت" و سایر مراجع ذیصلاح.
  • پیشنهاد توزیع و تخصیص فرصت های مطالعاتی کوتاه مدت آموزشی و تحقیقاتی داخل و خارج که طبق ضوابط به اعضای آموزشی و پژوهشی تعلق می گیرد از طریق رییس "دانشگاه" به "وزارت".
  • بررسی و تصویب پیشنهاد های ارائه شده در خصوص فعالیت های تربیتی، فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و تربیت بدنی که بر اساس تقویم سالانه "دانشگاه" ارائه گردیده است.
  • نظارت و پیگیری گزارش های تربیتی، فرهنگی، دانشجویی، سیاسی، امنیتی و .... با هماهنگی دیگر دستگاه های ذیربط تا حصول نتیجه.
  • بررسی و ارزیابی نحوه اجرای تصمیمات هیأت رییسه توسط حوزه های مختلف "دانشگاه" و نظارت بر عملکرد آنان.
  • ارزیابی عملکرد حوزه های مختلف "دانشگاه" و بررسی گزارش های ادواری در شورای "دانشگاه"
  • ایجاد همانگی لازم بین حوزه های مختلف "دانشگاه"

هیئت ممیزه


  • هیئت ممیزه دانشگاه مرجع تشخیص ارتقای اساتید است. ارتقای اساتید دانشگاه به مرتبه دانشیاری و استادی افزون بر کسب وجهه‌ مناسب عملی برای دانشگاه و اساتید آن، نقش مهمی در توسعه امور آموزشی و پژوهشی دانشگاه ایفا می‌کند.
  • بررسی پرونده های متقاضی ارتقاء اعضای هیئت علمی
  • بررسی علمی پرونده های تبدیل وضعیت( رسمی آزمایشی به رسمی قطعی) اعضای هیئت علمی
  • بررسی احتساب سابقه خدمت (سوابق خدمت پیمانی قبل از تبدیل وضعیت)
  • تشکیل کمیسیونهای تخصصی هیئت ممیزه
  • برگزاری جلسات هیئت ممیزه دانشگاه
  • تنظیم صورتجلسات و دستور جلسات هیئت ممیزه
  • تدوین دستور العمل ها ی لازم درخصوص فرایند ارتقا مرتبه در سطح دانشگاه
  • ارتباط موثر با هیئت ممیزه مرکزی وزارت متبوع
  • ارسال گزارشات دوره ای به هیئت ممیزه مرکزی
  • برگزاری انتخابات اعضای هیئت ممیزه و کمیسیون های تخصصی مطابق با دستور العمل داخلی دانشگاه
 
  •  هیئت اجرایی جذب
  • احراز صلاحیت عمومی و علمی متقاضیان جذب هئیت علمی و تصمیم‌گیری پیرامون جذب آنان و همچنین اتخاذ تصمیم در خصوص تبدیل وضعیت اعضای هیئت علمی دانشگاه بر عهده هیئت اجرایی جذب است.
  • طبق ماده۵ مصوبه «اهداف، وظایف و ترکیب هیأت های مرکزی و اجرایی جذب هیئت علمی دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی» وظایف هیئت اجرایی جذب دانشگاه به شرح زیر است:
    • شناسایی و تعیین نیازهای جذب اعضای هیئت علمی در گروه های آموزشی و پژوهشی
    • انجام فراخوان عمومی برای جذب اعضای هیئت علمی مؤسسه
    • تصمیم‌گیری در خصوص نحوه و چگونگی استخدام اعضای هیئت علمی اعم از قراردادی، پیمانی، رسمی آزمایشی، رسمی قطعی، هیئت علمی طرح سربازی، مأموریت و انتقال اعضای هیئت علمی در چارچوب آیین‌نامه‌ها و مقررات مربوطه
    • اعلام نظر درخصوص جذب اعضای هیئت علمی متقاضی استخدام در مؤسسه و متقاضیان رتبه تحصیلی از لحاظ توانایی‌های علمی و صلاحیت عمومی
    • نظارت بر حسن اجرای قوانین و مقررات مربوط به استخدام اعضای هیئت علمی
    • ارائه گزارشات مستمر سالیانه حسب مورد به هیئت مرکزی جذب اعضای هیئت علمی وزارتین

 شوراها :

شورای دانشگاه

  • شورای دانشگاه دومین رکن سیاستگذار بعد از هیأت امنا می باشد که به تنظیم سیاست ها و برنامه های جاری "دانشگاه" بر اساس سیاست های کلان مصوب در هیأت امنا و سیاست های "وزارت" و سایر مراجع ذیصلاح می پردازد.
  • ترکیب شورای دانشگاه:
  • اعضای هیئت رییسه "دانشگاه"
  • رؤسای دانشکده ها و آموزشکده ها و پژوهشکده ها
  • دو تن از اعضای هیئت علمی هر یک از شورا های تخصصی (آموزشی و تحصیلات تکمیلی، پژوهشی و فناوری، دانشجویی و ...) به انتخاب شورای مربوط و دارای صلاحیت های عمومی مندرج در آیین نامه جامع مدیریت دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی، پژوهشی و فناوری با تأیید و حکم رییس "دانشگاه".
  • دو تن از اعضای هیئت علمی در مرتبه علمی حداقل دانشیار و دارای صلاحیت های عمومی مندرج در آیین نامه جامع مدیریت دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی، پژوهشی و فناوری با انتخای و حکم رییس "دانشگاه"
  • تبصره۱.رییس "دانشگاه" می تواند در مورد مسائل خاص از رئیس گروه معارف و سایر مدیران حسب مورد به منظور شرکت در جلسات شورا (بدون حق رأی) دعوت نماید.
  • تبصره۲.مدت عضویت اعضای حقیق شورای دانشگاه دو سال می باشد.
  • تبصره۳.ریاست شورا به عهده رییس "دانشگاه" است. شورا دارای نایب رییس می باشد که از میان اعضای شورا با انتخاب و حکم رئیس "دانشگاه" منصوب می گردد.
  • تبصره۴.ابلاغ مصوبات شورا و مکاتبات مربوط از طریق رییس شورا انجام می پذیرد.
  • وظایف و اختیارات شورای دانشگاه
  • ارزیابی عملکرد "دانشگاه" بر اساس شاخص ها و ضوابط مربوط
  • بررسی و تصویب دوره ها و رشته های آموزشی جدید و برنامه های آن، پیشنهادی معاونت ها و شوراهای تخصصی "دانشگاه" به منظور ارائه به شورای گسترش آموزش عالی "وزارت" برای تصویب.
  • بررسی و تصویب ضوابط تدوین شده در راستای همکاری "دانشگاه" با سایر دانشگاه ها و مؤسسات دولتی و غیر دولتی داخلی و خارجی با رعایت قوانین و مقررات موضوعه
  • بررسی و تأیید برنامه های پذیرش دانشجو توسط دانشکده ها و آموزشکده ها، مبتنی بر بودجه و امکانات "دانشگاه" و در راستای اجرای تکالیف مندرج در برنامه های توسعه کشور، مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی، برنامه های رییس قوه قضاییه و سیاست های "وزارت" به منظور ارسال به "وزارت".
  • بررسی و تصویب برنامه های پیشنهادی آموزشی و پژوهشی کوتاه مدت
  • بررسی گزارش تحلیلی ارائه شده توسط واحدهای ذیربط در خصوص مشکلات تربیتی، فرهنگی، آموزشی، دانشجویی، پژوهشی و فناوری، پشتیبانی و خدماتی به منظور ارائه راهکارهای سازنده و عملی جهت رفع کاستی ها
  • بررسی سالانه امکانات علمی ( نیروی انسنانی و تجهیزات ) دانشگاه و تعیین کمبود ها و طبقه بندی نیاز های علمی و اقدام برای تأمین آنها
  • ارجاع برخی از موضوعات "دانشگاه" برای بررسی و اظهار نظر به یکی از شوراهای تخصصی حسب مورد.
  • تدوین و تصویب آیین نامه های داخلی شورا و کمیته های آن.
  • ترکیب وظایف و اختیارات شوراهای تخصصی "دانشگاه" به شرح مندرج در آیین نامه جامع مدیریت دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی ، پژوهشی و فناوری، مصوب جلسه مورخ۱۳۸۹/۱۰/۱۲شورای عالی انقلاب فرهنگی، می باشد.

شورای آموزشی

  • تهیه و پیشنهاد آیین نامههای مختلف آموزشی، با همکاری مسئولان ذی ربط و نظارت بر حسن اجرای آن
  • تدوین و پیشنهاد اصول کلی برنامه‎های آموزشی دانشگاه و نظارت بر اجرای آنها پس از تصویب
  • انجام بررسی‎های لازم و تصمیم گیری درباره فعالیت‎های آموزشی
  • تعیین ضوابط ناظر بر دوره‎های کارشناسی ارشد و دکتری
  • مطالعه و اتخاذ تصمیم درباره مسائل آموزشی و تنظیم برنامه‎های درسی و امتحانی
  • برقراری ارتباط با دانشگاه‎های داخلی و خارجی برای جلب همکاری آنان در زمینه‎های گوناگون آموزشی
  • نظارت بر اجرای مقررات و آیین نامه‎های آموزشی، از طریق دفتر نظارت و ارزیابی آموزش دانشگاه
  • اجرای دوره‎های کوتاه مدت آموزشی
  • اطمینان یافتن از اجرای درست وظایف واحد‎های وابسته از طریق اعمال نظارت مستقیم برکار آنها و نیز ایجاد هماهنگی بین آن واحدها
  •  ایجاد زمینه رشد خدمات رایانه‎ای برای پیشبرد اهداف آموزشی دانشگاه.

شورای فرهنگی دانشگاه

  • وظایف شورا:
  • برنامه‌ریزی و ایجاد هماهنگی برای فعالیت‌های فرهنگی، اجتماعی و سیاسی در دانشگاه
  •  همکاری برای گسترش و تعمیق مبانی ارزشی، دینی، اخلاقی و انقلابی با برگزاری برنامه‌های مناسب فرهنگی و تبلیغاتی
  • ایجاد هماهنگی در فعالیت‌های دفتر نمایندگی شورای مرکزی نمایندگان مقام معظم رهبری، جهاد دانشگاهی و تشکل‌های اسلامی
  •  برنامه‌ریزی و تعیین خط مشی فعالیت‌های فوق‌برنامه دانشگاه با همکاری معاونت دانشجویی و طرح‌های تحقیقاتی فرهنگی و سیاسی با همکاری معاونت پژوهشی و برقراری پیوند سازنده و سودمند میان استاد و دانشجو با همکاری معاونت آموزشی
  • همکاری برای ایجاد پیوند فعال میان حوزه و دانشگاه با برگزاری سمینارها، جلسات و برنامه‌های آموزشی مشترک
  • برنامه‌‌ریزی برای گسترش مناسبات دانشگاه و نهادهای فرهنگی، انقلابی و مردمی
  • شناخت و سازمان‌دهی نیروهای متعهد و مستعد از طریق نهادهای دانشجویی و فرهنگی و معرفی برای کمک به جامعه در مواقع اضطراری
  • ترکیب اعضای شورا:
  • رئیس دانشگاه به عنوان رئیس شورا
  • معاون فرهنگی و اجتماعی
  • معاون دانشجویی
  • یک نفر عضو هیئت علمی به انتخاب رئیس دانشگاه
  •  مسئول دفتر نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه
  •  مسئول بسیج اساتید
  • مدیر فرهنگی
  •  نماینده بزرگترین تشکل اسلامی دانشجویی (تشخیص بزرگترین تشکل با هیئت نظارت دانشگاه خواهد بود)
  • یک نفر دانشجو از دوره‌های تخصصی (کارشناسی‌ارشد به بالا) به انتخاب رئیس دانشگاه
  • مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه (بر اساس قانون بسیج دانشجویی)
  •  نماینده هر تشکل رسمی ذی‌نفع با حق رأی در جلسه مربوط
  • در صورت صلاحدید تصاویر و اسامی اعضای شورا در اینجا آورده شود
  •  به منظور تهیه و تدوین برنامه‌های پژوهشی و پیشنهاد آن به شورای دانشگاه و کمک به امور اجرایی و فراهم آوردن امکانات در زمینه‌فعالیتهای پژوهشی، شورای پژوهشی تشکیل می‌شود.
  •  اعضای شورای پژوهشی عبارت‌اند از:
  • ‌ معاون پژوهشی دانشگاه
  • معاون تحصیلات تکمیلی دانشگاه
  •  معاونان پژوهشی یا نمایندگان دانشکده و پژوهشکده‌ها
  • ‌ یک محقق از هر یک از واحدهای تحقیقاتی وابسته به دانشگاه با معرفی رییس دانشگاه (‌در صورتی که واحد مستقل باشد) و با معرفی رییس‌دانشکده و آموزشکده (‌چنانچه واحد جزو دانشکده و آموزشکده باشد)
  •  دو تن از چهار تن اعضای هیئت علمی، صاحب فعالیت‌های پژوهشی ارزنده به پیشنهاد معاون پژوهشی و تصویب شورای دانشگاه.
  • وظایف شورای پژوهشی دانشگاه عبارت است از:
  • ‌ همکاری با معاون پژوهشی برای ایجاد زمینه اجرای مصوبات و تصمیمات هیئت رییسه.
  •  ارائه پیشنهاد در زمینه‌های مختلف پژوهشی به شورای دانشگاه از جمله:
  • بهبود شرایط و رفع موانع تحقیق در دانشگاه
  •  هماهنگ ساختن زمان تعلیم و تحقیق در دانشگاه
  •  مشارکت با بخش خصوصی در اجرای طرحهای پژوهشی و تعیین نحوه همکاری با مراکز تحقیقاتی داخل و خارج دانشگاه
  •  بررسی نحوه ارائه خدمات پژوهشی به سازمانهای مختلف برای برآوردن نیازهای کشور، منطقه و استان و چگونگی همکاری دانشگاه و مراکز‌صنعتی.
  • تهیه و تدوین و پیشنهاد طرحهای تربیت محقق.
  • ‌بررسی و تدوین و پیشنهاد برنامه‌های پژوهشی به منظور شناخت هر چه بیشتر جهان دانش.
  •  پیشنهاد چگونگی استاد از نتایج تحقیقات برای ارتقای کیفیت آموزش
  • ‌ تهیه و تدوین آیین‌نامه‌های مختلف پژوهشی برای پیشنهاد به مراجع ذیربط.
  • ‌ بررسی و اظهار نظر درباره مسائلی که شورای دانشگاه یا معاون پژوهشی به شورا ارجاع می‌دهد.
  • تصویب طرحهای پژوهشی دانشگاه
  • ترغیب و تشویق اعضای هیئت علمی به تألیف و ترجمه کتب و نوشتن مقالات تحقیقی و ایجاد امکانات و تسهیلات لازم برای تسریع در چاپ و‌نشر آثار علمی.
  • پیشنهاد آیین‌نامه نحوه تدوین کتب علمی و پژوهشی بر مبنای ضوابط مصوب به شورای دانشگاه.
  •  ارزیابی میزان توانمندی علمی و سنجش قابلیت فارغ‌التحصیلان دانشگاه برای کار در جامعه، از طریق اجرای طرح‌های تحقیقاتی ویژه.
  •  تعیین و پیشنهاد خط مشی کلی کاربرد نتایج تحقیقات برای پیشبرد جنبه‌های علمی و فنی کشور
  •  برنامه‌ریزی فرصت‌های مطالعاتی اعضای هیئت علمی.
  •  پیشنهاد اهداف و خط مشی پژوهشی دانشگاه.
  • تعیین و تدوین سیاست­ ها، خط مشی­ها، نظارت و ارزیابی برنامه­ های پژوهش و فناوری
  • تهیه و تنظیم دستورالعمل­ های لازم برای فراهم آوردن زمینه­ های مناسب جهـت گسترش پژوهش، نوآوری، تولید دانش و فناوری
  • هدایت پژوهش­ های دانشگاه به تحقیقات بنیادی، کاربردی و توسعه­ ای، متناسب با نیازهای کشور
  • تعیین و تصویب اولویت­های پژوهشی، بررسی طرح ­ها و اتخاذ تصمیم در مـورد اجراء و هدایت آنها
  • بررسی گزارشات پیشرفت و نهایی طرح­های تحقیقاتی و نظارت برحسن اجرای آن ها
  • بررسی روش ­ها و اتخاذ تصمیم برای پشتیبانی پژوهش، حمایـت و یـا تـشویق از محققان
  • هدایت سیاسـت­ هـا در راسـتای ایجـاد بـستر مناسـب جهـت برقـراری ارتبـاط منسجم تر با مراکز پژوهشی داخلـی، صـنایع و دیگـر دسـتگاه­ های اجرائـی در جهت گسترش فنآوری
  • برنامه ­ریزی جهت برقراری ارتباط با دیگر مراکز و مؤسسات پژوهشی خارج از دانشگاه و در نهایت برقراری همکاری­های فیمابین
  • اتخاذ تدابیر لازم به منظور افزایش کارایی و اثربخشی تحقیقات در توسعه فناوری کشور و توسعه تحقیقات کاربردی فناورانه
  • هدایت و برنامه ریزی برگزاری همایش ­ها، نمایشگاه­ های دستاوردهای پژوهشی
  • بررسی و تصویب برگزاری همایش­ ها و کنگره های علمی پیشنهادی شورای پژوهشی دانشکده ها
  • برنامه ریزی و تشویق اعضاء هیئت علمی برای استفاده از فرصت مطالعاتی
  •  ترغیب و تشویق اعضای هیئت علمی برای تهیه مقاله­ های علمی با کیفیت
  • بررسی و اظهار نظر درباره مسائلی که شورای دانشگاه یا دانشکده­ ها، استادان و دانشجویان به شورا ارجاع می­دهند
  • به منظور تهیه و تدوین برنامه‌های آموزشی دوره‌های تحصیلات تکمیلی وپیشنهاد آن به شورای دانشگاه و کمک به امور اجرایی و فراهم‌آوردن امکانات در زمینه گسترش دوره‌های تخصصی، شورای تحصیلات تکمیلی دانشگاه و شورای تحصیلات تکمیلی دانشکده‌ها به شرح زیر تشکیل‌می‌شود.
  • ترکیب اعضای شورای تحصیلات تکمیلی دانشگاه:
  • معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه (‌رییس شورا)
  • مدیریت تحصیلات تکمیلی
  • معاونان آموزشی و پژوهشی دانشگاه
  •  مسئولان (‌مدیران) تحصیلات تکمیلی دانشکده‌ها یا نمایندگان شوراهای تحصیلات تکمیلی دانشکده‌ها
  •  مسئول خدمات آموزشی تحصیلات تکمیلی دانشگاه
  •  شش تن از اعضای هیئت علمی
  •  وظایف شورای تحصیلات تکمیلی دانشگاه عبارت‌اند از:
  • ‌ همکاری با معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه جهت ایجاد زمینه‌های اجرایی مصوبات شورای دانشگاه، تصمیمات هیئت رییسه و آیین‌نامه‌ها و‌برنامه‌های مصوب
  •  تدوین و پیشنهاد برنامه‌های مختلف آموزشی به شورای دانشگاه از جمله:
  • برنامه‌های آموزشی دوره‌های کارشناسی ارشد و دکتری
  • پیشنهاد تغییرات لازم در نحوه، اجرای برنامه‌های درسی در چهارچوب ضوابط مصوب
  • بررسی آیین‌نامه‌های تحصیلات تکمیلی و اظهار نظر درباره آنها
  • پیشنهاد طرحهای مناسب آموزشی غیر رسمی کوتاه مدت و میان مدت به شورای دانشگاه
  • برآورد ظرفیت پذیرش دانشجوی جدید در دوره‌های تحصیلات تکمیلی و ارائه آن به شورای دانشگاه
  •  بررسی و اظهار نظر درباره مسائلی که توسط شورای دانشگاه یا معاون تحصیلات تکمیلی دانشگاه به شورا ارجاع می‌شود
  • ‌ بررسی کیفیت آموزشی دوره‌های تحصیلات تکمیلی در دانشگاه و بررسی کیفیت آموزشی اعضای هیئت علمی فعال در این دوره‌ها و ارائه گزارش آن‌به شورای دانشگاه
  •  بررسی پیشنهاد تأسیس رشته‌ها و دوره‌های تکمیلی جدید دانشگاه
  • ‌ تصویب عناوین پایان نامه ها و رساله (‌پایان‌نامه‌های تحقیقاتی دوره‌های کارشناسی ارشد وبالاتر‌ شورای تحصیلات تکمیلی دانشکده در دانشگاه‌های تخصصی
  • ترکیب اعضاء:
  •  رییس دانشکده (‌رییس شورا)
  •  معاون آموزشی و پژوهشی  دانشکده (‌نایب رییس)
  •  نمایندگان شاخه‌هایی که مجری دوره‌های تخصصی هستند با درجه استادیاری یا بالاتر و حداقل سه سال سابقه تدریس یا تحقیق.
  •  در صورت لزوم یک یا دو تن از اعضای هیئت علمی سایر دانشگاه‌ها با درجه استادیاری یا بالاتر و حداقل سه سال سابقه کار آموزشی یا پژوهشی
  •  وظایف:
  • کلیه وظائف گروه‌های آموزشی مندرج در آیین‌نامه‌های دوره‌های کارشناسی ارشد و دکتر (PHD) در دانشکده‌های تخصصی به عهده شورای‌تحصیلات تکمیلی دانشکده واگذار می‌شود.
  •  وظائف:
  • ‌شورای تحصیلات تکمیلی هر دانشکده جانشین شورای آموزشی - پژوهشی آن دانشکده در دوره‌های کارشناسی ارشد و دکترا خواهد بود.
 

دفعات مشاهده: 975 بار   |   دفعات چاپ: 114 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر