دانشگاه علوم قضایی و خدمات اداری- اخبار دانشگاه
مصاحبه اختصاصی نشریه داخلی دانشگاه با معاون پشتیبانی و توسعه

حذف تصاویر و رنگ‌ها
دانشگاه علوم قضایی در تمام سطوح ارتقا خواهد یافت.

سابقه مدیریتی در دانشگاه علوم قضاییخواهشمند است درخصوص سابقه مدیریت خود در دانشگاه علوم قضایی توضیحاتی ارائه و در ادامه بفرمایید از زمان حضور جنابعالی در مجموعه معاونت پشتیبانی و توسعه دانشگاه چه اقداماتی صورت پذیرفته است؟

با سلام و درود به محضر شهدای گرانقدر انقلاب اسلامی، امام راحل و مقام معظم رهبری و همه عزیزانی که در دانشگاه علوم قضایی و خدمات اداری مشغول به فعالیت هستند. از معاونت محترم پژوهشی که عهده دار تهیه این مجموعه شده اند تشکر می کنم. بنده بیش از 23 سال سابقه مدیریتی به عنوان سرباز نظام جمهوری اسلامی ایران را دارم. تخصص اصلی ام اداری، مالی و بودجه است و نزدیک به 2 سال است که به دعوت برادر بزرگوار، جناب آقای دکتر شریعت باقری به عنوان معاون پشتیبانی و توسعه دانشگاه مشغول به کار هستم.

تصور ذهنی من از دانشگاه، قبل از ورود به مجموعه و بعد از آن بسیار تفاوت داشت. بعد از وارد شدن به دانشگاه متوجه شدم که لازم است کارهای زیادی در دانشگاه انجام شود لذا از کارشناسان خبره دعوت کردم کاستی های دانشگاه را شناسایی و گزارش نمایند. در گام اول، عمده ترین مسائل و چالش هایی که دانشگاه با آنها روبرو بود مسأله کمبود شدید بودجه بود. البته میزان بودجه مناسب بود ولیکن تخصیص های صادره به درستی محاسبه نمی شد و منابع با هزینه همخوانی نداشت و این مسأله دانشگاه را با مشکل مواجه کرده بود. نگاه دولتی ها به دانشگاه از منظر دانشکده بود نه دانشگاه در حالی که از نظر قانونی دانشگاه محسوب می شود. لذا با سازمان مدیریت وارد مذاکره شدیم و پس از ارائه اعداد، ارقام و بحث های کارشناسی پذیرفتند که بودجه اختصاصی را افزایش دهند که بحمدالله در کمتر از 3 ماه توانستیم تخصیص ها را افزایش دهیم تا بخشی از مشکلات دانشگاه برطرف شود.

کاستی دیگری که در دانشگاه وجود داشت کمبود فضای اداری و آموزشی بود، این مسأله به شدت قابل لمس بود و در برخی موارد برنامه ریزی های علمی، اداری، فرهنگی و پژوهشی را تحت الشعاع قرار می داد. همچنین در بخش تأسیسات، گرمایش و سرمایش فضای اداری و آموزشی نواقص عظیمی داشت که در اولویت قرار گرفت و مرتفع گردید. مهم تر از همه این ها کمبود کلاس آموزشی برای دانشجویان بود که از سوی معاونت محترم آموزشی اعلام نیاز شد و تصمیم بر این شد از فضاهای موجود در دانشگاه به نحو مؤثرتری بهره برداری شود که معاونت پشتیبانی بلافاصله به ساختن تعدادی کلاس در ایام تعطیلات تابستانی اقدام نمود و همچنین با بازسازی خوابگاه ها و تبدیل یکی از آن ها به ساختمان اداری، استقرار تعدادی از معاونت ها به ساختمان جدید منتقل گردید و تا حدودی فضای اداری برای همکاران محترم فراهم شد. همچنین فضاهای خارجی دانشگاه و برخی ساختمان های قدیمی و فرسوده که از آن ها به عنوان فضای آموزشی استفاده می شد با نظر مهندسین، مورد بررسی و زیباسازی قرار گرفت. تجهیزات سرمایشی و گرمایشی دانشگاه به طور کلی مورد بررسی قرار گرفت و نوسازی شدند. در بخش تجهیزات اداری مانند میز، صندلی، کامپیوتر و ... نیز این تجهیزات خریداری و در اختیار واحدهای مورد نظر قرار گرفت. همچنین به پیشنهاد معاونت پشتیبانی و اداری جهت رفاه حال کارکنان خدوم و زحمتکش دانشگاه، تعطیلات تابستانی برابر آئین نامه دانشگاه ها در جلسه هیأت رئیسه مورد بحث قرار گرفت و پس از تصویب، اجرایی شد که در روحیه و انگیزه کارکنان بسیار تأثیرگذار بود.

همچنین بحث رسیدگی به امور معیشتی و رفاهی کارکنان دانشگاه در اولویت برنامه ها قرار گرفت. متأسفانه همکاران محترم دانشگاه نسبت به سایر دانشگاه ها و دستگاه های اجرایی از نظر رفاهی قابل مقایسه نبوده و حتی در سطوح بسیار پایینی قرار داشتند و هیچگونه امکانات اولیه رفاهی در دانشگاه وجود نداشت که با پیشنهاد معاونت پشتیبانی و موافقت ریاست محترم دانشگاه اجرایی شد که بصورت مستمر ماهیانه مبالغی تحت عنوان بهره وری برابر مقررات از 200 تا 450 هزارتومان به کارکنان قراردادی پرداخت می شود. اهدای سبد کالا در ماه مبارک رمضان و عید سعید نوروز به اعضای محترم هیأت علمی و کارکنان، تأسیس صندوق قرض الحسنه کارکنان و اعضای هیأت علمی، برگزاری مراسم افطاری برای خانواده های محترم کارکنان و اعضای هیأت علمی و رسیدگی به امور بهداشتی و درمانی از مسائل عمده ای است که تاکنون انجام گرفته و در تلاش هستیم تا در صورت اختصاص بودجه برای سال بعد اقداماتی اساسی انجام دهیم.

اقدامات انجام شده درباره سلامتلطفاً بفرمایید در بحث سلامت، چه اقدامات مشخصی صورت گرفته است؟

درخصوص سلامت کارکنان و دانشجویان حسب دستور ریاست محترم دانشگاه، تصمیم گرفته شد یک روز در هفته پزشک عمومی در دانشگاه مستقر شود و جهت بررسی اوضاع سلامت، همکاران معاینه و شناسنامه سلامت برای کلیه اعضاء دانشگاه تهیه شود و مورد معاینه پزشک عمومی و تخصصی قرار گیرند. بحمدالله این کار آغاز شد و تا کنون چند گروه از همکاران و دانشجویان با ویزیت رایگان معاینه شده اند. البته در نظر داریم با برنامه ریزی دقیق تر و دعوت از پزشکان متخصص، بحث «سلامت همکاران» را دنبال نماییم. همچنین هیأت رئیسه دانشگاه به تازگی مصوب نمود به نسبت عائله تا سقف پانصدهزارتومان بابت کمک هزینه دندانپزشکی به کارمندان پرداخت شود.

امکانات فعلی دانشگاهآیا امکانات فعلی دانشگاه (منابع انسانی و مالی) پاسخگوی نیازهای توسعه ای دانشگاه می باشد؟

پاسخ این سوال خیلی کلی است. بدلیل عقب ماندگی در برخی از قسمت ها، معاونت پشتیبانی با تمام تلاش و رایزنی درصدد است کاستی ها را جبران نماید و موضوعات بر اساس اولویت در اداره کل طرح و برنامه مورد بررسی قرار گیرد و سپس اجرایی شود که در حال حاضر به لطف خداوند و با مساعدت معاونت محترم توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس جمهور مشکل نیروی انسانی تا حدودی مرتفع شده است. در بخش بودجه و تخصیص، گام های خوبی در سال های 92 و 93 برداشته شد، هرچند در این زمینه مشکلاتی باقیمانده است. لذا جا دارد از دوستان خوبم در دولت، مجلس شورای اسلامی، کمیسیون حقوقی و قضائی مخصوصاً کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی و همکاران محترم در قوه قضاییه که نگاه ویژه ای به دانشگاه داشته اند تشکر نمایم.

برنامه های عملیاتی برای ارتقای کیفی و امکانات دانشگاهچه برنامه های عملیاتی برای ارتقای کیفی و امکانات دانشگاه در نظر دارید؟

در بخش اداری نسبت به سایر دانشگاه ها الحمدالله وضعیت مطلوبی داریم. در بخش هیأت علمی با استاندارد وزارت علوم فاصله زیادی داریم که حدود 40 نفر نیاز مبرم دانشگاه است که بایستی جذب شوند. لازم است در جذب هیأت علمی دقت بیشتری شود و از نیروهای نخبه، جوان، کارآمد و با نشاط بدلیل ویژگی دانشگاه علوم قضائی و خدمات اداری استفاده شود که ریاست محترم دانشگاه در این خصوص توجه ویژه ای دارند.

از نظر کمبود فضای سبز، فضای ورزشی و تربیت بدنی و فضای خوابگاهی به شدت در مضیقه هستیم. بعضی از آنها مثل تربیت بدنی و خوابگاه از اختیار معاونت است که برای سال جاری ساختمانی برای خوابگاه اجاره نماییم تا فضای اتاق دانشجویان کمی بازتر شود و برای تربیت بدنی درصدد انعقاد قرارداد با مجتمع های ورزشی هستیم. در خصوص ساختمان برای مکان دانشگاه و نیازهای اولیه با برآورد 10 ساله پیش بینی شده و 70 درصد بودجه آن از جابجایی املاک دانشگاه قابل تأمین است که این امر نیاز به مجوز هیأت امنای محترم دارد که در صورت تشکیل جلسه ساختمان اصلی دانشگاه شامل مجتمع خوابگاهی، پژوهشکده، دانشکده و ساختمان مرکزی اداری دانشگاه و کلاس های مورد نیاز با ظرفیت های تعیین شده در چارچوب برنامه ششم با نقشه جامع و مدرن طراحی شده در صورت تصویب به یاری خداوند عملی خواهد شد.


رسیدگی به امور بهداشتی و درمانی از مسائل عمده ای است که تاکنون انجام گرفته و در تلاش هستیم تا در صورت اختصاص بودجه برای سال بعد اقداماتی اساسی انجام دهیم.


همچنین وضعیت تغذیه دانشجویان از اساسی ترین کارهاست که در این رابطه در نظر داریم کیفیت غذا را بهتر کنیم که از ترم جدید انشاالله با روش جدید، کیفیت غذا مطلوب خواهد شد.

برنامه های راهبردی دانشگاهبا توجه به اینکه برنامه راهبردی دانشگاه درحال تدوین است، خواهشمند است توضیح دهید در این برنامه چه اهدافی را دنبال خواهید کرد و هدف گذاری های مسئولین دانشگاه، چه چارچوب های زمانی را در بر می گیرد؟

همانطور که استحضار دارید، در هر دستگاه اجرایی، یک اداره کل به نام طرح و برنامه در چارت تشکیلاتی پیش بینی شده که از وظایف عمده آن تدوین برنامه راهبردی، اهداف و سیاست گذاری دانشگاه است. راه اندازی این اداره کل در دانشگاه مغفول مانده بود که در نیمه دوم سال 93 دفتر طرح و برنامه فعالیت جدی خود را شروع کرد. یکی از فعالیت ها، تهیه و تدوین برنامه دانشگاه در برنامه چهارم قوه قضائیه و برنامه ششم دولت بود که مورد بحث و بررسی کارشناسی قرار گرفت و پس از آن در هیأت رئیسه تصویب و به مراجع مربوطه اعلام گردید. امیدوارم با رهنمود ریاست محترم دانشگاه و با همدلی معاونین محترم بر اساس اهدافی که تعیین شده گام برداریم.

کلام پایانیدر پایان اگر مطلب یا نکته خاصی مد نظر دارید بفرمایید.

لازم می دانم از ریاست محترم دانشگاه، معاونین عزیز و همکاران محترم اداری و هیأت علمی که ما را در کارهای پشتیبانی راهنمایی و حمایت نموده اند تشکر کنم. از زمان حضور اینجانب در دانشگاه قدم هایی در بخش های مختلف پشتیبانی و رفاهی برداشته شد، که اگر عنایت آقا امام زمان (عج) و همدلی و بزرگواری سروران گرامی نبود موفقیت حاصل نمی شد و کلیه کارهای اجرایی را مرهون تعامل و تحمل معاونت ها می دانم و جا دارد از نیروهای خدماتی و پشتیبانی تشکر ویژه نمایم. همچنین از مجموعه معاونت پژوهشی که بحمدالله کارهای بزرگی در آن معاونت محترم تحقق پیدا کرده قدردانی و تشکر می کنم.


یکی از فعالیت ها، تهیه و تدوین برنامه دانشگاه در برنامه چهارم قوه قضائیه و برنامه ششم دولت بود که مورد بحث و بررسی کارشناسی قرار گرفت و پس از آن در هیأت رئیسه تصویب و به مراجع مربوطه اعلام گردید.


نشانی مطلب در وبگاه دانشگاه علوم قضایی و خدمات اداری:
http://ujsas.ac.ir/find-1.37.682.fa.html
برگشت به اصل مطلب