دانشگاه علوم قضایی و خدمات اداری- اخبار دانشگاه
برنامه ی خدمات سلامت روان به آسیب دیدگان سیل اجرایی شد.

حذف تصاویر و رنگ‌ها  | تاریخ ارسال: 1398/2/14 | 

برنامه‌ی خدمات سلامت روان به آسیب دیدگان سیل با برگزاری "جلسات مداخله در بحران"، ارسال "پیامک اجرای برنامه‌ی مداخله در بحران"، ارائه‌ی "مقاله‌ی آشنایی با واکنش‌های روانی در بلایای طبیعی و اصول اولیه در برخورد با آسیب‌دیدگان"، توزیع "پیام‌های مشاور"، درج "پوسترهای انگیزشی" و برگزاری "کارگاه آموزشی حمایت‌های روانی و اجتماعی در بلایای طبیعی" از سوی کلینیک روان شناسی و مشاوره ی مرکز بهداشت، درمان و مشاوره‌ی دانشجویی معاونت دانشجویی دانشگاه اجرایی گردید.
خلاصه ای از "کارگاه آموزشی حمایت‌های روانی و اجتماعی در بلایای طبیعی":

آقای توسّلی ضمن اشاره به جایگاه ایران در بین ۱۰ کشور بلاخیز دنیا، با بهره‌مندی از تکنیک‌های کارگاه آموزشی و طرح پرسش و پاسخ در حین سخنرانی، شرکت کنندگان را با تعاریف و مفاهیم بلا، بلایای طبیعی، بلایای غیر طبیعی، بحران، آسیب‌دیده و اختلالات‌روانی ناشی از بلایا آشنا نمودند.
ایشان اشاره داشتند که در سال‌های اخیر اهمیت رسیدگی سریع و به هنگام به واکنش‌های روانی افراد آسیب دیده از بلایا مورد تــوجه متولیان بهداشت قرار گرفته و به همین دلیل پرداختن به واکنش‌های روانی بازماندگان با هدف عادی سازی واکنش‌ها و جلوگیری از بروز عـوارضی که منجر به اُفت کیفیت زندگی و کاهش کارایی افراد می شود، از پررنگ‌ترین اهداف این گونه برنامه ها می باشد.
ایشان ضمن تشریح مراحل مختلف واکنش‌های روانی و رفتاری پس از بلایا، کودکان، نوجوانان، جوانان، زنان و سالمندان را به عنوان آسیب‌پذیرترین گروهها پس از بلایا معرفی نمودند و مراقبت از آنان را در همه‌ی دوره‌های مختلف گروه سنی‌یشان از شاخص‌ترین مؤلفه‌های ارائه‌ی خدمات روان شناختی برشمردند.
ایشان تخریب ساختمان‌ها، آسیب‌دیدن خودروها و از دست رفتن اموال و دارائی‌ها، قطع شدن خدمات شهری همچون؛ آب، برق، تلفن، گاز و غیره، مواجهه شدن با صحنه‌های دلخراش از قبیل؛ جنازه‌ی اقوام و آشنایان، بروز انواع آسیب‌های جسمانی، نبود خدمات کافی پزشکی و بهداشتی، نداشتن محل امن برای اقامت و نبود مواد غذائی لازم برای رفع گرسنگی و تشنگی را از عوامل استرس زا معرفی کردند.
آقای توسّلی در ادامه‌ی سخنان خود، خشم، اضطراب، ترس، سرزنش، سرخوردگی، ناامیدی، گناه، غم و اندوه، افکار و خاطرات مزاحم، آسیب‌پذیری، بیش برانگیختگی و اجتناب را از واکنش ها و علایم شایع در افراد آسیب دیده پس از بلایا برشمردند و اختلال یا واکنش‌های حاد استرس، اختلال استرس پس از حادثه، اختلال شبه جسمانی، اختلال خواب، سوگ و افسردگی را ازاختلالات شایع روانی ناشی از بلایا دانستند.
ایشان در خصوص نحوه‌ی برخورد با آسیب دیدگان بعد از بلایا تأکید داشتند که مانع از ابراز احساسات افراد نشوید، اطلاعات صحیح به بازماندگان بدهید، دروغ مصلحت آمیز نگوئید، افراد را ازدیدن جنازه‌ی عزیزانشان محروم نکنید. برای آرام کردن افراد، از عقاید مذهبی آنها کمک بگیرید، از بازماندگان برای ارائه خدمات امداد رسانی استفاده کنید، رسیدگی به زنان و سالمندان را در اولویت قرار دهید و با کودکان به نحو خاص برخورد کنید.
کارگاه آموزشی فوق الذکر با جمع بندی آقای توسلی رأس ساعت ۱۲:۵۵ خاتمه یافت و شرکت کنندگان محترم همزمان با ترک کلاس از برنامه های کلینیک روان شناسی و مشاوره‌ی مرکز بهداشت، درمان و مشاوره‌ی دانشجویی معاونت دانشجویی دانشگاه مطلع گردیدند.

نشانی مطلب در وبگاه دانشگاه علوم قضایی و خدمات اداری:
http://ujsas.ac.ir/find-1.37.1285.fa.html
برگشت به اصل مطلب