دانشگاه علوم قضایی و خدمات اداری- اخبار دانشگاه
گزارش سومین جلسه هم اندیشی اساتید «آسیب شناسی پایان نامه و رساله های حقوقی و قضائی»

حذف تصاویر و رنگ‌ها  | تاریخ ارسال: 1397/11/15 | 

گزارش سومین جلسه هم اندیشی اساتید «آسیب شناسی پایان نامه و رساله های حقوقی و قضائی»

سومین جلسه هم اندیشی اعضای هیئت علمی دانشگاه علوم قضایی با موضوع آسیب شناسی پایان نامه و رساله های حقوقی و قضایی به حضور اساتیدی از دانشگاه مذاهب اسلامی در تاریخ ۷ بهمن ماه ۱۳۹۷ در دانشگاه برگزار گردید. این جلسه در قالب پیش نشست اولین همایش ملی آسیب شناسی پایان نامه ها و رساله های حوزه علوم انسانی- اسلامی که در اسفندماه سال جاری برگزار خواهد شد، تشکیل گردید.

در ابتدای این جلسه، ریاست محترم دانشگاه علوم قضایی ضمن خیرمقدم به اساتید و مدعوین، موضوع آسیب شناسی پایان نامه ها و رساله ها را یکی از موضوعات بسیار مهم در دانشگاه ها و مقاطع تحصیلات تکمیلی معرفی نمود. دکتر شریعت باقری خاطر نشان نمود پایان نامه ها و رساله ها باید معطوف به حل مشکلات و پاسخگوی نیازهای دستگاه های اجرایی مختلف باشند درحالیکه امروزه شاهد هستیم که این نقش را کمتر ایفا می نمایند. ایشان خاطر نشان کردند که دانشگاه علوم قضایی از زاویه نیازهای قوه قضائیه به موضوع پایان نامه ها و رساله توجه نموده است و تلاش شده است که پایان نامه ها و رساله های دانشجویی به سمت پاسخگویی به نیازهای پژوهشی نهادها و دستگاه های مرتبط با قوه قضائیه هدایت شود. ریاست دانشگاه در ادامه تاکید نمودند که پایان نامه ها و رساله ها با سایر دروسی که دانشجویان در طول تحصیل خود آن را اخذ می کنند متفاوت است. از طریق نگارش پایان نامه و رساله، توان تحلیل و پردازش دانشجو محک خواهد خورد و به دلیل سیال و متغییر بودن موضوعات، مسائل مبتلا به جامعه انتخاب می شود و راهکارهایی برای حل آن ارائه خواهد شد. ایشان پیشنهاد نمودند مناسب است به عنوان نتیجه برگزاری همایش آسیب شناسی پایان نامه ها و رساله ها، محورهای عملیاتی و کاربردی پیشنهاد شود از جمله اینکه در دانشگاه های ماموریت گرا الزام وجود داشته باشد که پایان نامه ها به سمت تامین نیازهای پژوهشی دستگاه های مرتبط هدایت شود، نسبت به بومی سازی قالب ها و معیارهای شکلی حاکم بر پایان نامه های کشور اقدام شود، آفت عدم اصالت پایان نامه ها و رساله های مورد بررسی جدی قرار گیرد، حجم گرایی و شکل گرایی و قالب های مشتت حاکم بر تدوین پایان نامه و رساله برطرف شود. در ادامه این جلسه، دکتر کریمیان ضمن تقدیر و تشکر از دانشگاه مذاهب اسلامی برای برگزاری همایش آسیب شناسی پایان نامه ها و رساله ها در حوزه علوم انسانی و اسلامی در اسفندماه سال جاری، اشاره نمودند با دانشگاه ها و مراکز پژوهشی متعدد و حوزه علمیه مکاتبه شده است و ۳۰ دانشگاه و مرکز پژوهشی حمایت خود را از این همایش اعلام نموده اند. ایشان خاطر نشان نمودند این جلسه به عنوان یک پیش نشست قبل از برگزاری همایش متمرکز بر پایان نامه ها و رساله های حقوقی و قضایی است.

پس از آن، دکتر ابراهیمی دبیر همایش به ارائه گزارشی از اقدامات صورت گرفته در خصوص همایش آسیب شناسی پایان نامه ها و رساله ها در حوزه علوم انسانی و اسلامی پرداختند. ایشان در ابتدا اشاره نمودند که دانشگاه مذاهب اسلامی در راستای ترویج و تبیین گفتمان تقریب مذاهب اسلامی تاسیس شده است و وابسته به مجمع جهانی تقریب مذاهب است و علاوه بر تهران در برخی دیگر از شهرهای ایران از جمله زاهدان، سنندج، بوشهر، قم و غیره نیز دارای شعبی است. این دانشگاه در مقاطع سه گانه کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری دانشجو می پذیرد. دکتر ابراهیمی خاطر نشان نمودند بیش از ۱۱۰ مقاله به دبیرخانه همایش رسیده است که داوری آنها در مراحل پایانی خود قرار دارد. تصمیم براین است که چکیده مقالات منتخب در قالب یک مجموعه چاپ شود. علاوه براین از ۱۵ نفر از اساتید برجسته کشور درخواست شده است تا مقالاتی را به همایش ارائه نمایند که متن کامل این مقالات نیز در یک مجموعه چاپ خواهد شد. برای اساتید که امکان حضور و ارائه مقاله در همایش فراهم نیست، مصاحبه حضوری در نظر گرفته شده است و تا کنوان با بیش از ۲۰ شخصیت علمی در این زمینه مصاحبه شده است که پس از پیاده سازی در قالب یک ویژه نامه منتشر خواهد شد. دکتر ابراهیمی تاکید نمودند که دستاوردهای این همایش به صورت مکتوب برای وزارت علوم ارسال خواهد شد و دانشگاه مذاهب اسلامی تصمیم دارد این موضوع را به صورت مستمر و سالانه در ابعاد مختلف پیگری نماید.

در ادامه جلسه اساتید و مدعوین دیدگاه ها و نقطه نظرات خود را در زمینه های آسیب های موجود در تدوین پایان نامه ها و رساله ها، مطرح نمودند. مهمترین محورهای مطرح شده از سوی اساتید به شرح زیر بود:

جناب آقای دکتر خادمان:

  • اختصاص بودجه پژوهشی کافی به دانشگاه ها و مراکز پژوهشی؛ 
  • تقویت رابطه بین صنعت و دانشگاه؛ -
  • معضل فرهنگی در زمینه محرمانه بودن برخی اطلاعات و در اختیار قرار ندادن آن؛
  • عدم اجازه ورود محقق به برخی از حوزه های تحقیقاتی.

جناب آقای دکتر قاسمی:

  • - یکسان نبودن قواعد ویرایش شکلی و ماهوی بین دانشگاه های مختلف کشور؛ -
  • مرتبط بودن موضوع پایان نامه با حوزه تخصص اساتید مشاور و راهنما؛ 
  • تاثیر اندک استاد راهنما در تعیین موضوع پایان نامه؛ 
  • نگرانی دانشجویان از بیان نظرات شخصی در پایان نامه ها؛
  • عدم انعکاس دستاوردهای پایان نامه ها و رساله ها در گستره ملی و رسانه ها؛ 
  • لزوم رتبه بندی پایان نامه ها و رساله های دانشجویی از سوی وزارت علوم.

جناب آقای دکتر بیگی نیا:

  • - لزوم توجه به ریشه های ضعف در پایان نامه ها و رساله ها؛ 
  • تقویت نظام پذیرش و جذب دانشجو؛ -
  • انطباق ظرفیت پذیرش دانشجو در کشور با استانداردهای دانشگاهی در دنیا.

جناب آقای دکتر فرجی:

  • نگاه اخذ مدرک به پایان نامه ها و نه نگاه کاربردی و حل معضل به آن؛ 
  • انفکاک بین دولت و پایان نامه ها و رساله های دانشجویی.

جناب آقای دکتر فضائلی:

  • انتخاب موضوعات فقهی و اسلامی و تدوین موضوع براساس مبانی لیبرالسیم یا دیدگاه سکولار(عدم تطابق محتوا با رویکرد)؛

جناب آقای دکتر ثمنی:

  •  انتخاب موضوع پایان نامه ها و رساله ها بهتر است با نهادها و دستگاه های دولتی باشد؛
  • رابطه کوتاه و اندک دانشجو با اساتید راهنما و مشاور.

جناب آقای دکتر نیک فرجام:

  •  توجه به هدف و قصد از تدوین پایان نامه و رساله؛
  • دانشجو را باید به عنوان یک محقق پرورش داد و قدرت تحلیل و کاوش را در دانشجو تقویت نمود
  • توانمند سازی دانشجو در برخورد با معضلات و مشکلات و توان ارائه راهبرد برای آن؛ 
  • نتیجه پایان نامه و رساله باید قادر به حل مشکل و معضل باشد؛ 
  • موضوعات پایان نامه و رساله باید در راستای نیاز دستگاه های ذیربط تعیین شود؛

جناب آقای دکتر رمضانیان:

  •  عدم آشنایی دانشجو با جغرافیای دانش و پراکندگی ذهنی؛ 
  • عدم بومی سازی موضوعاتی که برای پایان نامه ها و رساله ها انتخاب می شود؛ 
  • حضور کمرنگ نظرات دانشجو در اثر تحقیقی؛ 
  • عدم آشنایی دانشجو با اخلاق پژوهش و عدم توانمندی دانشگاه ها در ارزیابی کیفی پایان نامه ها.

جناب آقای دکتر موسوی:

  • عدم مشخص بودن مرزها و قلمرو متعلق به دانشگاه و غیر دانشگاه؛ 
  • وابسته کردن دانشگاه و اعتبار آن به یک مجله با تاکید بر لزوم استخراج مقاله از پایان نامه و رساله؛ 
  • فعالیت های پژوهشی باید در دانشگاه های کشور انجام شود و نه در پژوهشگاه ها و پژوهشکده های وابسته به دستگاه های اجرایی.

جناب آقای دکتر دارویی:

  •  عدم وجود توان و انگیزه لازم در دانشجویان برای تدوین پایان نامه و رساله؛ 
  • اهمیت پیدا کردن مدرک گرایی؛
  • توجه به فرایند جذب دانشجویان مستعد و محقق.

جناب آقای دکتر اسلامی تبار:

  •  توجه افراطی به کمیت به جای کیفیت و علم سنجی بدون محتوا به ویژه در زمینه مقالات؛
  •  لزوم تدوین پایان نامه ها و رساله های نیاز محور .

نشانی مطلب در وبگاه دانشگاه علوم قضایی و خدمات اداری:
http://ujsas.ac.ir/find-1.37.1250.fa.html
برگشت به اصل مطلب