به گزارش روابط عمومی دانشگاه در راستای تحول در قوه قضاییه و انتصاب آقای دکتر محسنی بعنوان ریاست دانشگاه علوم قضایی، ایشان اقدام به اجراء برنامه تحول و توسعه در بخش های مختلف دانشگاه نمودند. البته تحولات در محیط آموزشی مستلزم رعایت مقررات خاصی است که محدودیت هایی را در پی دارد و در آینده به این موضوع می پردازیم. یکی از بخش های مهم دانشگاه، گزینش دانشجو است که رئیس دانشگاه برای اجرای برنامه های خود در این بخش، آقای دکتر امین الله زمانی را عهده داره این مسئولیت سنگین نمودند.
لازم به ذکر است که ایشان پس از طی مراحل لازم به عضویت هیئت علمی در آمده اند و پس از اشتغال در دانشگاه در این بخش مشغول گردیده اند. نظر به اینکه گزینش مرحله دوم دانشجویان جدید هفته گذشته خاتمه یافت فرصت را مغتنم دانسته با آقای دکتر زمانی مصاحبه ای انجام گردید.
گفتنی است که طی گفتگو با آقای دکتر محسنی قول مصاحبه با ایشان در خصوص تحولات در بخش های مختلف دانشگاه را گرفته ایم که به زودی انجام خواهد شد.
۱. لطفا بفرمائید که در گزینش دانشگاه چه برنامههایی را برای جذب داوطلبان و دانشجویان درنظر گرفته اید؟
بنده امسال با حسن نظر رئیس محترم دانشگاه و مدیرکل محترم جذب و گزینش قضات قوه قضاییه وظیفه خدمت در گزینش دانشگاه علوم قضایی را برعهده گرفتم و کار را با این اعتقاد که مهمترین بخش نظام قضایی، منابع انسانی آن بهویژه نیروی انسانی قضایی است شروع کردم. راهبرد ما در گزینش امسال و ان شاءالله سالهای آینده، تلاش برای جذب و گزینش "قاضی طراز" جمهوری اسلامی و مبتنی بر اسناد بالادستی نظام قضایی جمهوری اسلامی از جمله منابع دینی، قانون اساسی، منویات مقام معظم رهبری (مدظلهالعالی) و رئیس محترم قوه قضاییه و همچنین برنامههای توسعهای نظام قضایی است. در همین راستا در ابتدای امر، شورایی را تحت عنوان شورای گزینش دانشگاه با حضور رئیس محترم دانشگاه، مدیرکل گزینش قوه قضاییه، معاونان محترم آموزشی و دانشجویی، رئیس محترم حفاظت دانشگاه و برخی از کارشناسان مربوط تشکیل دادیم که در حوزه ماهوی و شکلی جذب و گزینش مصوبات خوبی را به همراه داشت. سه کارگروه را نیز در دفتر گزینش راهاندازی کردیم. دو کارگروه «جذب» و «سنجش» با وظایفی همچون تعیین و بررسی شیوههای پایدار جذب داوطلبان و تعیین شاخصهای قاضی طراز و شیوههای سنجش و گزینش نهایی داوطلبان تشکیل شد. کارگروه سوم یعنی کارگروه «آسیبشناسی و پژوهش» نیز با هدف شناسایی نقاط قوت و ضعف فرآیندهای گزینش و ارائه راهکارهای علمی در جذب قضات تشکیل شد.
۲- چه برنامههایی را در راستای شناسایی و جذب داوطلبان علاقهمند به قضاوت در نظرگرفتهاید؟
برنامههای متعددی را برای ارتقا سطح جذب و گزینش درنظر گرفتهایم. معتقدیم که شناسایی و جذب داوطلبان تصدی منصب قضا، باید هوشمند، پایدار و مستمر در زمان باشد و استفاده از معیارهای گزینشی حداقلی و در زمانی محدود نمیتواند هدف واقعی برای احراز قاضی طراز را برآورده کند. بههمین خاطر حوزه کاری خود را نیز به دو سطح «شناسایی» و «سنجش» داوطلبان توسعه دادیم. در سطح شناسایی، هدف ما معرفی منصب قضا در سطح جامعه و شناسایی هوشمند و در طول زمان داوطلبان واقعی منصب قضا است. در سطح سنجش نیز به دنبال شیوههای نوین احراز «شاخصهای» منصب قضا در داوطلبان هستیم.
۳-آیا برنامههای عینی و اجرایی در این دو سطح درنظر گرفتهاید؟
بله. یکی از برنامههای که در سطح «شناسایی» در نظر گرفتیم. تأسیس «مدرسه مجازی حقوق و قضا» است که به دنبال مقدمات اجرایی آن هستیم. در این مدرسه که در سطح کلیه مدارس کشور معرفی خواهد شد. دانش آموزان از سال اول دوره دبیرستان میتوانند عضو این مدرسه یا باشگاه مجازی شوند. این مدرسه نیز خدمات فرهنگی، تربیتی، آموزشی و ... را به دانشآموزان ارائه میدهد و حتی آزمونها و المپیادهایی را در راستای آشنایی با منصب قضا و علم حقوق به صورت دورهای برگزار خواهد کرد. دانشآموزان علاقهمند نیز هر سال سوابق تحصیلی، فرهنگی و ... خود را در قسمت شخصی خود بارگذاری خواهند کرد که این سوابق تحلیل و ارزیابی خواهند شد و داوطلبانی که دارای شرایط بهتری نسبت به دیگران باشند از اولویت جذب برخوردار خواهند بود. با این مدرسه، دانشگاه و منصب قضا نه تنها در مدارس بلکه در میان خانوادهها نیز معرفی خواهد شد تا علاقهمندان و مستعدان واقعی به سمت این منصب رهنمون شوند.
در حوزه «سنجش» نیز به دنبال تعیین دقیق شاخصها و همچنین شیوههای نوین احراز شاخصها هستیم. در موضوع تعیین شاخصها اقدامات خوبی صورتگرفته کلیه شاخصهای قاضی طراز احصا و تحلیل شده است. در قسمت شیوههای نوین نیز با برگزاری جلسات متعدد با متخصصان مربوط در حال آمادهسازی و اجرایی شیوههای جدید آزمونهای روانشناختی، مدیریتی و عقیدتی - سیاسی در مراحل مختلف و با بهرهگیری از فناوریهای نوین هستیم. در همین راستا مقدمات نرمافزار جامع سنجش در حال انجام است. در این نرمافزار کلیه فرایندهای «گزینش» از مرحله ثبتنام تا نتیجه نهایی تعریف و ثبت میشود.
۴- در گزینش امسال چه تغییراتی ایجاد شد؟
شروع کار بنده از اوایل مردادماه بود فرصت کمی داشتیم لیکن علیرغم این موضوع، کمبود نیروی انسانی و همچین شرایط خاص ناشی از بیماری کرونا با همکاری دوستان و حمایت رئیس محترم دانشگاه، روش اجرا و محتوای فرآیند گزینش داوطلبان را تغییر دادیم. در بخش محتوایی شاخصهای قاضی طراز (در حدود چهل و پنج شاخص) را احراز و کلیه شاخصها را در چهار سطح عالی، خوب، متوسط و ضعیف طبقهبندی و با امتیازدهی از یک تا صد ارزشگذاری کردیم. از سوی دیگر محتوای سوالات مصاحبهکنندگان را تهیه و این سوالات به صورت عینی در اختیار مصاحبهکنندگان قرار گرفت تا با دقت و حساسیت بیشتری مصاحبه عقیدتی و سیاسی برگزاری گردد که الحمدالله نتیجه خوبی نیز در این راستا کسب کردیم. پس از برگزاری مصاحبهها با رعایت دقیق شرایط بهداشتی، پروندههای مصاحبهشده در همان روز با کلیه اسناد آن مورد بررسی و تحلیل توسط تعدادی از اعضای هیئت علمی و چند نفر از کارشناسان قرار میگرفت و تمامی شاخصها در کاربرگ جمعبندی پرونده قرار میگرفت. امسال در بررسی صلاحیت داوطلبان، ثبات تحصیلی داوطلبان با بررسی سوابق تحصیلی از جمله معدل کتبی دیپلم، نمره کل کنکور سراسری، رشته تحصیلی دبیرستان در هر سهمیه نیز مورد بررسی قرار گرفت و به عنوان امارهای در کنار سایر شاخصها قرار گرفت. وضعیت روانشناسی داوطلب و وضعیت عقیدتی – سیاسی نیز به دقت بررسی و تحلیل گردید. ضریب وضعیت عقیدتی به نسبت وضعیت روانشناختی ۵/۱ بود. داوطلبانی که وضعیت روانشناسی و یا عقیدتی آنها، ضعیف احراز میشد فاقد اولویت تشخیص داده شدند و سایر داوطلبان نیز در سه اولویت اول، دوم و سوم قرار میگرفتند که به علت ظرفیت پذیریش تنها اولویت اول و دوم به جلسه هیئت احراز دعوت شدند، در نهایت به جهت رعایت عدالت کلیه پروندهها توسط دو نفر از کارشناسان و اعضای هیئت علمی دانشگاه به دقت بررسی و کنترل گردید.
امسال تلاش کردیم که با حساسیت کامل عدالت را در پذیرش برقرار کنیم. در تحلیل پروندهها هر کجا که با ابهام مواجه میشدیم با خود داوطلب تماس میگرفتیم و ابهام را برطرف میکردیم، با داوطلبانی که به دلایلی مانند سربازی یا دوری مسیر خواستار تغییر زمان مصاحبه بودند همکاری کردیم و در نهایت پذیرا و پاسخگوی اعتراض آنها نیز بودیم و هر داوطلبی که به صورت حضوری به دفتر گزینش مراجعه نمود، دلایل اینکه در اولویت قرار نگرفت را نیز به ایشان ارائه کردیم.
۵- آیا میتوانید آماری از گزینش امسال را در اختیار ما قرار دهید؟
امسال دانشگاه در دو مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد پیوسته و کارشناسی ارشد ناپیوسته جذب داوطلب منصب قضا به صورت بورسیه داشت که مورد گزینش قرار گرفتند. در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد پیوسته دانشگاه از هر سه رشته انسانی، تجربی و ریاضی داوطلب پذیرش داشته و علی رغم اینکه درخواست دانشگاه برای رشتههای تجربی و ریاضی هر کدام ده درصد ظرفیت بوده، سازمان سنجش ظرفیت رشته تجربی را به سیدرصد افزایش داده بود که البته این ظرفیت تکمیل نگردید، اما ظرفیت رشته انسانی به حمدالله تکمیل شد.
در مجموع امسال تقاضای افزایش معرفیشدگان را داشتیم تا دامنه انتخاب بیشتر باشد به همین خاطر در سال گذشته کل معرفیشدگان مقاطع مختلف ۵۲۹ نفر بودند که امسال این تعداد ۷۱۱ نفر بود. مجموع پذیرفتهشدگان گزینش نیز ۲۱۳ نفر بوده که به نسبت سال گذشته ۵۸ نفر بیشتر پذیرش شدهاند، احراز صلاحیتشدگان در رشتههای کارشناسی ارشد پیوسته و کارشناسی علوم قضایی، اغلب از داوطلبان نخبه و حائز رتبههای برتر و بعضاً تکرقمی آزمون سراسری در سه گروه آزمایشی ریاضی، تجربی و انسانی بودهاند. برای مثال ۱۴ رتبه تکرقمی، ۴۷ رتبه دو رقمی، ۸۱ رتبه سهرقمی و ۱۵ رتبه چهار رقمی در میان تأییدشدگان مرحله گزینش قرار گرفتند. از میان رتبههای تک رقمی نیز سه نفر با رتبه ۱ در سهمیههای مختلف پذیرفته شدهاند که یک نفر حائز رتبه یک کشوری در رشته انسانی است. همچنین رتبه دوم کشوری در رشته انسانی نیز در میان پذیرفتهشدگان میباشد. الحمدالله داوطلبان با رتبههای برتر از نظر مراتب تعهد و تدین، در شرایط بسیار مناسبی قرار دارند به طوری که در میان آنان تعدادی قاری قرآن با عناوین عالی، حافظ کل یا جزء قرآن کریم با سطح علمی و فرهنگی مطلوب وجود دارد.
۶-در پایان اگر صحبت خاصی داشته باشید در خدمت هستیم
بنده هم از شما تشکر میکنم که این فرصت را برای دفتر گزینش فراهم کردید. از همین جا لازم میدانم از کلیه همکاران و بزرگوارانی که در برگزاری منظم و دقیق برنامههای امسال ما را یاری کردند قدردانی کنم. از رئیس محترم دانشگاه که به طور مستمر و با جدیت و حساسیت کلیه فرآیندهای گزینش را پشتیبانی و پیگری میکردند، از مدیرکل محترم گزینش قوه قضاییه و همکاران ایشان، معاونت پشتیبانی، آموزشی، فرهنگی و فناوری و کلیه همکاران دانشگاه کمال تشکر را دارم. از همین جا از همه دانشجویانی و همکارانی که توانایی همکاری با مجموعه گزینش در اجرای هرچه بهتر برنامهها و یا ارائه نقد و پیشنهاد دارند، دعوت به همکاری مینمایم.
.jpg)