هیئت ممیزه یکی از واحدهای علمی ستادی تحت نظر رئیس دانشگاه می باشد، که اعضاء آن از میان استادان و دانشیاران دانشکده ها به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری معرفی و پس از تأیید وزارت مذکور بمدت دو سال به عضویت آن منصوب می گردند.
براساس ماده شش از دستورالعمل طرز تشکیل و اختیارات و وظایف هیئت ممیزه موسسه آئین نامه ارتقای مرتبه اعضای محترم هیئت علمی، وزیر محترم علوم، تحقیقات و فناوری، وظایف و اختیارات خود را درخصوص:
رسیدگی و اظهار نظر نسبت به درخواست متقاضیان ارتقاء به مراتب مربی، استادیاری، دانشیاری و استادی
ارزیابی کیفیت انجام فعالیت های فرهنگی- تربیتی- اجتماعی، آموزشی، پژوهشی- فناوری و علمی- اجرایی آنان (شناسنامه علمی)
تایید امتیازات لازم جهت استفاده از فرصت مطالعاتی
بررسی وضعیت رکود علمی
احتساب سابقه خدمت (سابقه خدمت پیمانی قبل از تبدیل وضعیت به رسمی آزمایشی درخصوص افرادی که بدواً به عنوان عضو هیئت علمی استخدام می شوند)
هیئت ممیزه براساس مقررات مربوطه به منظور رسیدگی و اظهار نظر نسبت به پرونده های اعضاء هیئت علمی در چارچوب وظایف تعیین شده، پرونده ها و موضوعات ارجاعی را ابتدا در کمیسیون های تخصصی مورد بررسی قرار می دهد و سپس رأی و نظر کمیسیون مربوطه جهت اتخاذ تصمیم نهایی در هیئت ممیزه مطرح می گردد.
شایان ذکر است فعالیت های فرهنگی- تربیتی- اجتماعی(ماده یک) متقاضیان، ابتدا در کمیسیون تخصصی ماده «۱» بررسی و سپس فعالیت های آموزشی، پژوهشی- فناوری و علمی- اجرایی، ( مواد ۲ تا ۴)، پس از رسیدگی در کمیته منتخب دانشکده ذیربط، در کمیسیون تخصصی هیئت ممیزه مطرح و نهایتا" در هیئت ممیزه مورد بررسی قرار می گیرد.